سئو تکنیکال چگونه انجام دهیم
سئو تکنیکال چیست؟ چک لیست کامل سئو فنی سایت سال 2024
رویکردی بسیار بهتر از ارائه یک پیام آزاردهنده و کاربر برای شکستن پیام 404. ریدایرکتها نقش مهمی در زندگی صاحبان سایت، توسعه دهندگان و سئوکاران دارند. اگر تا امروز، کارکردن روی سئوی تکنیکال سایت را پشت گوش میانداختید، از همین امروز با چک لیستی که در اختیار دارید، اولین قدم را برای بهبود بخش فنی سئوی سایتتان بردارید. پنجمین ابزار یک افزونه در مرورگر کروم است که قابلیتهای خیلی خوبی برای بهبود سئوی تکنیکال دارد. با این افزونه میتوانید مشکلاتی مثل سرعت و عملکرد رندر صفحه را پیگیری و برطرف کنید. در کنار این، توصیههای عملی هم (بر اساس تجربهٔ کاربری واقعی) برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات (بهطور مجزا برای هر صفحه) به شما پیشنهاد میدهد.
لینک دادن به صفحههایی با خطای 404 یا صفحات مرده، نهتنها هیچ فایدهای برای سایت شما ندارد، بلکه به سئو تکنیکال و به تبع آن، رتبه سایت نیز ضربه میزند. برای رفع این مشکل بهتر است همیشه لینکهای خود را به کمک ابزارهای SEO، رصد کرده و در صورتی که صفحهای حذف یا تغییر کرده است، به دنبال صفحهای جایگزین برای آن باشید. یک سایت واکنشگرا برای ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه در دستگاههای مختلف با صفحات نمایش مختلف، طراحی شده است. با اطمینان از ریسپانسیو بودن وبسایت خود، میتوانید دسترسی به سایت خود را برای کاربران بهبود ببخشید. یکی از مزایای کلیدی طراحی ریسپانسیو، این است که نیازی به ایجاد چندین نسخه از وبسایت برای دستگاههای مختلف را از بین میبرد. در عوض، یک وبسایت واحد میتواند با اندازه صفحه نمایش و وضوح دستگاه مورد استفاده سازگار شود و تجربه مرور بهینهای را برای کاربران فراهم کند.
یکی دیگر از اهدافی که می بایست برای سئو تکنیکال درنظر گرفت، اصلاح کردن ساختار وب سایت شما است. بهبود سئو فنی سایت با تصحیح اجزای مختلف آن اعم از ساختار لینک ها، توضیحات متا، عناوین، تگ های هدر، اضافه کردن سایت مپ و غیره انجام می شود. اگر نمیدانید سایت مپ چیست؟ پیشنهاد می کنیم مقاله آن را در سایت ما مطالعه کنید. گوگل همواره تلاش می کند وب سایت هایی که برای کاربران خوشایند باشد را پروموت نماید. سئو تکنیکال با یکسری اقدامات نظیر حذف ریدایرکت ها، لینک های شکسته، محتواهای کپی، موبایل فرندلی کردن و افزایش سرعت سایت در راستای این هدف گام برمی دارد.
داده های ثبت شده شامل زمان و تاریخ درخواست، محتوای درخواستی و آدرس IP درخواستی است. همچنین می توانید مرورگر کاربر را که یک نرم افزار منحصر به فرد قابل شناسایی (مثلاً یک ربات جستجو) است که درخواست کاربر را برآورده می کند، شناسایی کنید. سرعت سایت فقط برای تجربه کاربر و تبدیل مهم نیست، بلکه یک فاکتور مهم در رتبهبندی سایت به حساب می آید. SSL یا Secure Sockets Layer یک لایه حفاظتی بین وب سرور (نرم افزار مسئول انجام درخواست آنلاین) و یک مرورگر ایجاد و در نتیجه سایت شما را ایمن می کند. وقتی کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا تماس را به وب سایت شما ارسال می کند، اگر SSL نصب باشد، احتمال هک شدن آن اطلاعات کمتر است. تکنیکال سئو یا سئو فنی مجموعه ای از کارهاست که بهتر است بصورت تکه تکه و با چک لیست انجام شود.
بله، نقشههای سایت XML به کراولرهای موتورهای جستجو هدایت میکنند و از اهمیت بسیاری برخوردارند. اولین قدم در سئو تکنیکال (Technical SEO)، شناسایی مشکلات و نواقص وب سایت است. این کار با استفاده از ابزارهایی مانند Google Search Console، Screaming Frog، و Ahrefs انجام می شود. در این مقاله سئو موشک به توضیح کامل سئو تکنیکال و اهمیت آن میپردازیم و همچنین شما را با مهمترین نکات سئوی تکنیکال آشنا خواهیم کرد. به این معنی که مطالب خود را در دسته های اصلی و فرعی قرار دهید و برای صفحاتی که لازم است آرشیو منظمی قرار دهید. کاری کنید که وقتی کاربر به سایت شما مراجعه می کند بتواند مطالب را به راحتی پیدا کند.
این نشانهها اسکیما نامیده میشوند که کار آنها، دستهبندی و تبدیل کردن محتوا به کدهایی است که خواندن آنها برای موتورهای جستجو بسیار راحت است. یکی از ابتداییترین نکات تکنیکال سئو این است اول بدانیم در کجا قرار داریم. یعنی لازم است در ابتدا، سایت خودمان را تحلیل و بررسی کنیم تا خطاهای آن مشخص شوند و بعد فرایند بهینهسازی را شروع کنیم. در ادامه به معرفی مهمترین موارد سئو تکنیکال پرداختیم تا بتوانید سایت خودتان را برابر با آنها، بهینه کنید. ما فقط باید کاری کنیم که گوگل و سایر موتورهای جستجو راحتتر به محتوا و صفحات ما دسترسی پیدا کنند و در نتیجه شانس ما برای گرفتن رتبههای برتر افزایش یابد. اهمیت سئو تکنیکال بهقدری زیاد است که اگر بهترین سایت و محتوا را داشته باشیم اما سئوی تکنیکال خوبی نداشته باشیم، هیچ رتبه و بازدیدی دریافت نمیکنیم.
گوگل سایت هایی که برای موبایل ریسپانسیو نباشند را در نتایج جستجو با موبایل نشان نمی دهد یا رتبه آنها را به شدت پایین می آورد. پس سعی کنید از قالبهای استاندارد و واکنشگرا برای سایت خود استفاده کنید. روش های زیادی برای امن کردن استفاده از سایت توسط کاربران وجود دارد که مهمترین آنها استفاده از گواهی امنیت SSL یا استفاده از پروتکل HTTPS در ارسال آدرس ها و اطلاعات سایت میباشد. چیزی که میتواند مانند کند بودن سایت تجربه کاربری را از حالت مطلوب خارج کند، باز شدن صفحات خالی یا خطاهای 404 میباشد. برای انجام سئو تکنیکال، میتوانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Search Console، Google Analytics و ابزارهای سئو تخصصی استفاده کنید. همچنین، میتوانید با یک متخصص سئو مشورت کنید تا یک برنامه سئو تکنیکال جامع برای سایت خود تدوین کنید.
معمولاً بخشی از structured dataها توسط افزونههای سئو به وبسایت شما اضافه میشوند و برخی دیگر باید توسط یک برنامهنویس یا متخصص سئو در سایت شما قرار داده شوند. برای اینکه مطمئن شوید صفحات شما برای ایندکس شدن در دسترس خزنده های گوگل قرار دارند بهتر است این فایل را بررسی کنید. بهینهسازی تصاویر و فایلهای چندرسانهای.استفاده از سیستمهای شبکه توزیع محتوا (CDN) برای کاهش زمان بارگذاری صفحات. رتبه بندی و نرخ کلیک دست به دست هم می دهند زیرا، صادقانه بگوییم، جستجوگران به دنبال پاسخ های فوری هستند. هر چه نتیجه شما در SERP بیشتر برجسته شود، احتمال کلیک بیشتر برای شما وجود دارد. ابزار دیگر ممیزی سایت Semrush دارای بخش “کیفیت محتوا” است که به شما نشان می دهد که آیا سایت شما دارای محتوای تکراری در چندین صفحه مختلف است یا خیر.
تگهای Hreflang به ربات ها کمک میکنند تا بفهمند هدف صفحه چه زبان و چه کشوری است. در این مقاله با من همراه باشید تا مفهوم سئو تکنیکال و مهمترین اقدامات آن را با هم بررسی کنیم. اگر این کار را انجام دهید آدرس صفحات سایتتان به جای HTTP با HTTPS شروع میشود که گزینه بهتری است. بهینهسازی تصاویر با فشردهسازی بالا و استفاده از فرمتهای مناسب.استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا) برای کاهش زمان بارگذاری صفحات.اطمینان از بهینهسازی کدهای CSS و JavaScript. یکی از ویژگیهای SERP تکشاخ که هیچ ارتباطی با نشانهگذاری طرحواره ندارد Featured Snippets است، آن جعبههایی که در بالای نتایج جستجو هستند و پاسخهای مختصری به پرسشهای جستجو ارائه میدهند. Featured Snippets در نظر گرفته شدهاند تا در سریعترین زمان ممکن به جستجوگران پاسخ مناسب داده شود.
سرعت لود شدن صفحات سایت یکی از معیارهای مهم رتبهبندی وبسایتها از نظر گوگل است. بهینه سازی سرعت سایت یکی از نکات سئو تکنیکال است که بیشتر به زیر ساخت وب سایت شما مرتبط است. ممکن است وسوسه شوید که این جز مهم در پروسه سئو سازی سایت را به طور کامل نادیده بگیرید. اما سئو تکنیکال، نقش مهمی در افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما ایفا می کند. محتوای شما ممکن است کاملترین و البته مفیدترین باشد و به خوبی هم نوشته شده باشد، اما اگر یک موتور جستجو نتواند آن را کرال کند (بخزد)، تعداد کمی از کاربران آن را خواهند دید. اگر به دنبال سئوی تکنیکال هستید، باید بدانید که مشخصات اصلی آنها چیست.
پس بهتر است که از تاکتیکهای ذکر شده در استراتژی سئو خود بهره ببرید تا تفاوت را ببینید. ما فکر میکنیم که بهینه سازی ساختار و معماری سایت باید اولین قدم هر کمپین سئو تکنیکال باشد. یعنی حتی قبل از اینکه اقدامات مربوط خزیدن و ایندکس صفحات سایت را انجام دهیم، باید معماری و ساختار سایت را بهینه سازی کنیم. چون این کارها و اقداماتی که در فرایند سئو فنی انجام میدهیم کم نیستند، معمولاً از چک لیست سئو تکنیکال استفاده میکنیم تا هیچ چیزی را فراموش نکنیم. یکی دیگر از مراحل بررسی سئو تکنیکال سایت، بررسی وضعیت ایندکس محتوای منتشر شده است. کافی است چند روز وضعیت ایندکس شدن محتوای منتشر شده را زیر نظر داشته باشید.
رتبه بندی صفحات شما شامل برخی از عناصر درون صفحه و خارج از صفحه است که قبلاً به آنها اشاره کردیم. به یاد داشته باشید که همه این عناصر با هم کار می کنند تا یک سایت سئو فرندلی ایجاد کنند. بنا بر اظهارات سایت yoast ، به عنوان معروف ترین ابزار بررسی و بهینه سازی سئو در وردپرس، SEO technical به معنی ارتقاء جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه های آن در موتورهای جستجو میباشد. گوگل اعلام کرده است که نقشه سایت، دومین منبع مهم گوگل برای پیدا کردن صفحات جدید است. با اینکه آنها در مورد منبع اول صحبت نکردهاند، اما به احتمال زیاد اولین منبع لینکهای داخلی و خارجی هستند. نقشه سایت به رباتهای گوگل کمک میکند صفحات سایت ما را بهتر درک و کراول کند.
اطمینان حاصل کنید که همیشه از آخرین نسخه های پلاگین استفاده میکنید. وجود صفحات بیهوده علاوه بر اتلاف بودجه خزش سایت شما و زمان ربات گوگل، امتیاز منفی را ایجاد میکنند. همچنین ممکن است منجر به نادیده گرفته شدن صفحات مهم سایت شما در هنگام خزش شوند. بنابراین مهم است که صفحات بیهوده و یا مشکل دار (404)، حذف شده، کپی (Duplicate) و نیمه کامل را مدیریت کنید. به همین دلیل، گوگل برای درک بهتر محتوای یک صفحه، از دادههای ساختاریافته یا همان استراکچر دیتا کمک میگیرد. چون گوگل نمیتواند تشخیص دهد از بین این محتواهای یکسان، کدام یکی باید رتبهٔ بالاتری بگیرد.به همین دلیل ، به همهٔ صفحات تکراری رتبهٔ پایینتری میدهد!
استفاده از پلاگین های منقضی شده میتواند آسیبپذیری امنیتی ایجاد کند و سایت را در برابر حملات هکری ضعیف کند. برای جلوگیری از این مشکلات، از آخرین نسخه پلاگینها استفاده کنید و فقط پلاگینهای ضروری را نصب کنید. همچنین، میتوانید قالبهای اختصاصی استفاده کنید، زیرا برخی از قالبهای آماده دارای کدهای بیش از حد طولانی و اضافی هستند که سرعت بارگذاری را کاهش می دهند. یعنی شما مخاطب از چند کشور مختلف دارید و محتوا به زبان بین المللی ارائه میکنید. در چنین شرایطی حتماً باید این موضوع را مشخص کنید که مخاطب هدف شما یا کاربر شما با چه زبانی وارد سایت میشود. بسیاری از کاربران از موبایل برای جستجو در گوگل یا بازدید از سایتها استفاده میکنند.
زمانی که یک کاربر روی یک لینک کلیک میکند و محتوای مورد انتظار را در ان صفحه نمیبیند، نمودار رضایت او از سایت ما در یک لحظه سقوط میکند. چیزی که میتواند مانند کند بودن سایت تجربه کاربری را از حالت مطلوب خارج کند، باز شدن صفحات خالی یا خطاهای 404 میباشد. چرا که موتورهای جستجو سلیقه خود را بر مبنای رضایت کاربران هماهنگ کرده و همواره در جهت سلیقه کاربر به روز میشوند. سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی سایت است که به ارتقا المان های داخلی سایت تمرکز دارد تا رتبه های بالاتری بدست آوریم. این منوها برای سئو بسیار مفید هستند به طور خودکار لینکهای داخلی را به دستهبندیها و صفحات فرعی سایت ما اضافه میکند.
آنها به رباتهای جستجو میگویند که وبسایت خارجی A معتقد است صفحه شما با کیفیت بالا است و ارزش خزیدن را دارد. با جمع شدن این آرا، رباتهای جستجو متوجه میشوند و سایت شما را معتبرتر میبینند. به نظر می رسد یک معامله بزرگ و البته یک هشدار وجود دارد که آن کیفیت بک لینک هاست، که در سئو فنی سایت بسیار مهم است. اصول اساسی بهینه سازی فنی و تکنیکال سایت ها ، بر این میباشد که سایت را سریعتر کرده و کراول شدن آن را توسط خرنده های موتورهای جستجو آسان تر کنیم و کمک کنیم تا موتور جستجو سایت ما را راحت تر درک کند. با رعایت این نکات و بهینهسازی فنی سایت، میتوانید سرعت و قابلیت دسترسی سایت خود را بهبود بخشیده و در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کنید. در این ساختار، هر چقدر صفحات سایت به صفحه اصلی نزدیکتر باشد، لینکهای داخلی بیشتری دریافت میکند و موتورهای جستجو هم ارزش بیشتری برای آنها قائل میشوند.
به عنوان مثال، سرعت بارگذاری صفحات میتواند یک عامل مهم باشد که به سئو تکنیکال مرتبط است. همچنین، دیتای ساختار یافته صفحات نیز از عوامل مؤثر بر رتبه سایت در نتایج جستجو است که باز هم به سئو تکنیکال برمیگردد. اگر از همان ابتدا، فرایند سئو تکنیکال را از بهینه سازی ساختار سایت شروع کنیم، بعداً نگران ایندکس صفحات سایتمان در گوگل نخواهیم بود. همچنین ساختار سایت بر بهینه سازی سایر بخشهای سایت هم تأثیر میگذارد؛ از ساختار آدرس صفحات و نقشه سایت گرفته تا بهینه سازی فایل Robots.txt و بستن دسترسی موتورهای جستجو به سایت. هر چقدر وبسایت شما در سئو تکنیکال نظیر ساختار سایت، بهینه بودن سایت برای نمایش در کامپیوتر و موبایل، سرعت بارگذاری سایت و… امتیاز بهتری از سمت گوگل بگیرد، شانس بیشتری برای رسیدن به صفحه اول خواهید داشت.
با بررسی چک لیست کامل سئو تکنیکال و اجرای آن، میتوانید مشکلات فنی وبسایت خود را شناسایی و رفع کنید. در این وبلاگ، به معرفی کامل سئو فنی و بررسی چک لیست کامل آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم صاحب یک وبسایت هستید که میخواهید بخش فنی آن را بهبود ببخشید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در دنیای امروزی، داشتن حضور آنلاین برای هر کسبوکار یا فرد حیاتی است. اما فقط داشتن یک وبسایت کافی نیست؛ شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کشف است و در نتایج جستجوی بهتر رتبهبندی میشود. یکی از جنبههای اساسی سئو، سئو تکنیکال است که بر روی بهینهسازی عوامل فنی وبسایت تمرکز دارد تا دیدهشدن و عملکرد آن در موتورهای جستجو بهبود یابد.
حتی گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد SSL یک عامل رتبه بندی محسوب میشود. به همین دلیل، حتماً نوع SSL صفحه اصلی خود را به عنوان دامنه مورد نظر تعیین کنید. از کدهای قالب گرفته تا تصاویر، ویدیوها و فایل کدهایی که در وب سایت شما قرار دارند. با گسترش استفاده از اسپیکرهای هوشمند و مساعدتهای صوتی، جستجوی صوتی به عنوان یک عامل مهم در سئو تکنیکال شناخته میشود. بهینهسازی محتوا برای جستجوی صوتی میتواند تأثیر بزرگی بر روی رتبهبندی وبسایتها داشته باشد. برخی از قالبهای سایتها، مانند بسیاری از پوستههای وردپرسی جدید، به صورت پیشفرض از این دادهها پشتیبانی کرده و قابلیت نمایش مسیر راهنما و موقعیت کنونی به کاربران را دارند.
برای بهینهسازی فنی سایت باید کدنویسی سایت خود را بهینهسازی کنید، ساختار و معماری سایت را بهینه کرده، مشکلات سرعت و پرفورمنس سایت را برطرف کنید و یک سایت ریسپانسیو داشته باشید. در این جلسه کلیات سئوی تکنیکال و اهمیت آن شرح داده شد و همچنین با کراول کردن سایت آشنا شدید. در بخش دوم آموزش سئوی فنی به دیگر موارد هرم سئوی فنی میپردازیم و دیگر موارد مهم سئوی تکنیکال را شرح خواهیم داد. در صورتی که تمایل دارید از انتشار بخشهای بعدی مطلع شوید، در خبرنامه بلوک سئو عضو شوید. اگر تجربهای در مورد سئوی فنی و مشکلاتی که برای سایت شما ایجاد کرده است دارید نیز آن را با ما در میان بگذارید. یکی از کاربردهای آن امکان بررسی چگونگی کراول شدن سایت شما است؛ زیرا رباتهای موتور جستجو اثری از خود در فایل log باقی میگذارند.
با استفاده از این ابزار میتوانید وضعیت سئو سایت خود را بررسی کنید و لیستی از مشکلات سایت در اختیار داشته باشید. در هر سایت ممکن است تعدادی لینک خراب، شکسته یا 404 وجود داشته باشد که از آن مطلع نباشید. وجود لینکهای شکسته باعث میشود تا کاربر یا موتورهای جستجو هنگام ورود به صفحه مقصد با ارور 404 روبرو شوند و به این ترتیب رتبه سایت شما پایین بیاید. با افزونه رنک مث و ابزار اسکریمینگ فراگ نیز امکان مشاهده و بررسی لینکهای 404 وجود دارد. برای اینکه بتوانید رتبههای اول نتایج جستجو را کسب کنید، بهینه سازی و سئو داخلی سایت کافی نیست؛ سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخشهای سئو سایت است که نباید آن را فراموش کنید یا نادیده بگیرید.
با استفاده از این امکان گوگل میتوانید ویژگی ها و برتری های محصولات یا خدمات ارائه شده در سایت خود را در صفحات جستجو نیز نمایش دهید. گوگل نیز رسما استفاده از https و امن بودن سایت را یک امتیاز برای دریافت رتبه بالاتر در لیست صفحات جستجو اعلام کرده است. برای مثال مسدود کردن دسترسی ربات ها به صفحات و یا محتوایی که نمیخواهید گوگل آنها را ببیند. برای اینکه بدانید سرعت سایتتان نسبت به ایده آل گوگل چه وضعیتی دارد میتوانید از core web vitals گوگل کمک بگیرید. به طوری که بر اساس تحقیقات، بیش از 50 درصد کاربران موبایل در سال 2016، بیش از 3 ثانیه برای load شدن یک صفحه صبر نکرده و صفحه را میبستند. به همین ترتیب هم زمانی که لینک های خراب یا شکسته نداشته باشید کاربران یا گوگل را به سمت آدرس های بن بست هدایت نمیکنید.
SERP مخف Search Engine Results Page یا همان صفحه نتایج موتور جستوجو است. فرض کنید شما در بهترین برج یک شهر در طبقه 20تم، یک رستوران شیک با امکانات فول دارید. بهترین و با کیفیت ترین غذاها را با مناسب ترین قیمت به مشتری ارائه میدهید. ولی این رستوران شما آسانسور ندارد و مشتریان برای مراجعه باید از پلهها استفاده کنند. خب چه اتفاقی می افتد؟ بله معلوم است، کمتر کسی پیدا میشود که 20 طبقه را بخواهد از پلهها بالا بیاید.
استراکچر دیتا از طریق سایت Schema.org در دسترس کاربران قرار دارد و میتوانید از افزونه وردپرس هم استفاده کنید. آدرس تمام صفحات سایت در سایتمپ درج شده است و مانند نقشه راهی برای رباتهای گوگل عمل میکند. در این صورت هیچ محتوای مهمی از دست نمیرود و با خیالی آسوده میتوانید از آن استفاده کنید. تمامی مواردی که لازم است تا در سئو فنی مورد توجه قرار بگیرد، در چک لیست سئو فنی آمده است. با استفاده از این چک لیست هم میتوانید سایت خودتان را سئو کنید و هم خیالتان از مدیریت سئو سایت راحت باشد. گفتیم برای اینکه گوگل به صفحات مختلف سایت سرک بکشند و آنها را بررسی و رتبهبندی کنند، اول باید کراولرها (رباتهای خزنده) را وارد صفحهٔ شما کند.
علاوه بر این، موتورهای جستجو مخصوصا گوگل، سرعت سایت را به عنوان یک عامل مهم رتبهبندی در نظر میگیرند. بودجه خزش به میزان زمان و منابع تخصیص یافته از سوی موتورهای جستجو برای خزش در یک صفحه است. کراولرهای موتورهای جستجو، دارای منابع محدودی از منابع و زمانی هستند که میتوانند به وبسایتها اختصاص دهند. بهینه سازی سایت برای بودجه خزش، میتواند کمک کند تا این کراولرها به طور بهینه و با صرف زمان کمتری در صفحات بخزند. اگر سئوی تکنیکال سایت هر گونه مشکلی فنی داشته باشد، بر عملکرد وبسایت در نتایج جستجوی گوگل تاثیر منفی خواهد گذاشت.
برای استفاده از این ابزار، کافی است آدرس صفحهٔ مورد نظرتان را در باکس جستوجو که میبینید، وارد کنید. برای شروع، سایت خودتان را در سرچ کنسول با کمک مقالهٔ «نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول در ۵ گام (آموزش تصویری)» ثبت کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونهٔ یوست برای پیادهسازی دادههای ساختاریافته استفاده کنید. با اضافهکردن این کد به صفحه، محتوایی غنیتر ارائه میکنید که به درد مخاطب هم میخورد. مثلاً ممکن است در طول روز، فقط ۵ صفحه از سایت شما را کراول کند؛ ولی بودجهٔ کراول سایت دیگری ۱۰ صفحه در یک روز باشد. اول یک نقشه ذهنی از دستهبندیهای اصلی ترسیم کنید بعد هم شاخههای مرتبط فرعی را به هرکدام اضافه کنید.
به یاد داشته باشید که محتوای تکراری، فقط در داخل سایت ما معنا پیدا میکند. ما فقط باید تمرکز خود را بر محتواهایی بگذاریم که در سایت ما قرار دارند و از سایتهای دیگر کپی شدهاند با بسیار مشابه با آنها هستند. ساختار نامناسب همچنین باعث میشود سختتر بتوانیم مشکلات مربوط به ایندکس شدن را رفع کنیم. با کمک ابزارهای مانند Ahrefs Site Audit و Visual Site Mapper میتوانیم وضعیت ساختار سایت را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که این اقدامات به اندازه محتوا و لینکسازی در رشد سایت مؤثر هستند و اجرای آنها تأثیر بسیار خوبی در عملکرد سایتها دارد؛ پس با ما همراه باشید تا با این اقدامات به خوبی آشنا شوید.
در واقع شما برای دسترسی و راحتی مشتریان هیچ اقدامی انجام ندادهاید و بدین ترتیب آنها را از دست میدهید. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به وبین سئو می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. استفاده از URLهای خوانا و مفهوم با استفاده از کلمات کلیدی مهم.اجتناب از استفاده از پارامترهای پویا در URL. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. مورد بعدی که در راستای حفظ امنیت سایت باید انجام دهیم، استفاده از قالبهای معتبر و ایمن است. این بهروزرسانیها عموماً مشکلات امنیتی که وجود دارند را حل میکنند و آسیبپذیری سایت را کمتر میکنند.
این ابزار زمانی کاربرد دارد که میخواهید تست سازگاری سایت را با موبایل بگیرید. دلیل آن هم این است که امروزه تقریباً همه کاربران از موبایل استفاده میکنند و بخش زیادی از آنها با استفاده از موبایل سایت شما را بازدید میکنند. اگر قصد افزایش سرعت سایت را دارید، راهکارهای مختلی وجود دارد اما مهمترین آن بهینهسازی کدهای سایت است. همچنین افزونهها و ابزارهای مختلفی هم برای بهینهسازی کدها سایت بدون نیاز به کدنویسی هستند که در کمترین زمان، کدهایتان را به بهترین شکل ممکن بهینه یا فشرده میکند. اگر کاربر وردپرس هستید، پیشنهاد میکنیم از افزونههای فشردهسازی کدنویسی سایت استفاده کنید تا در کمترین زمان، بهترین نتیجه را بگیرید. این صفحات باید به شکلی ساماندهی شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهند آنها را به راحتی پیدا و کراول کنند.
استفاده از این گواهی به دلیل آن که اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در سایت ما قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. پروتکل HTTPS یکی از بهترین پروتکلهای موجود است که با استفاده از آن میتوانید اتصال امن برای کاربران برقرار کنید. سئو داخلی به تمام فرآیندهایی گفته میشود که داخل سایت انجام میشوند؛ مانند تولید محتوا. در فرآیند تولید محتوا همه چیز داخل سایت انجام میشود؛ مثل لینکسازی داخلی، بهینهسازی متاتگها، آدرس سایت، انکرتکستها، توزیع کلمات کلیدی و…! پس سئو داخلی از مهمترین بخشهای سئو است و باید حتماً آن را جدی بگیرید.
اولین کاری که میتوانید انجام دهید، این است که به سراغ استفاده از گواهی امنیت SSL بروید یا مثلاً میتوانید از پروتکل HTTPS هم استفاده کنید که آدرس و اطلاعات سایت را ارسال میکند. گوگل به طور رسمی اعلام کرده که امنیت سایت اهمیت بسیار زیادی در افزایش رتبه برای لیست صفحات جستجو دارد و استفاده از https را راهکار این امنیت اعلام میکند. برای اینکه شما از وضعیت SSL داخل سایت اطمینان حاصل کنید، حتماً حواستان به علامت قفل کنار آدرس سایت مرورگر باشد. سئو تکنیکال بخشی از فرآیند سئو سایت است که در آن اقدام به بهینهسازی مسائل فنی سایت نظیر کدنویسی میکنیدتا مطمئن شوید سایت نیازهای فنی موتورهای جستجو را برای گرفتن رتبه برآورده میکند. مهمترین المانهای سئو فنی عبارتند از کرول شدن، نمایه سازی یا ایندکس، نحوه رندر شدن سایت و معماری آن. وقتی دامنه مورد نظر خود را انتخاب میکنید، به موتورهای جستجو میگویید که آیا ترجیح میدهید نسخه www یا غیر www سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود.
مواردی دیگری مثل استفاده از تگ hreflang، سایت مپ و… هم هستند که در ادامهٔ چک لیست سئوی تکنیکال، جداگانه به آنها میپردازیم. چنین ساختاری، گوگل و کاربران را برای پیداکردن صفحهٔ مورد نظرشان به زحمت میاندازد؛ چون بعضی از صفحات از صفحهٔ اصلی سایت خیلی دورند یا اصلاً از صفحات دیگر لینکی دریافت نکردهاند. ما لیستی از تمام کارهایی که برای بهینهسازی فنی سایت نیاز است، آماده کردیم. اگر احساس کردید برخی موارد مبهم یا دشوارند، در بخش نظرات برای ما بنویسید. کارهایی مثل لینکسازی داخلی، بهینهکردن توضیحات و عنوان سئو، آدرس سایت، انکرتکستها، تصاویر، ساختار درست محتوا، توزیع کلمات کلیدی و… به این بخش از سئو مربوط میشود.
تکنیکال سئو به عناصر پشت صحنه ای همچون معماری سایت، بهینه سازی موبایل و سرعت صفحه سایت اشاره دارد که باعث تقویت موتور رشد ارگانیک شما می شود. در صورتی که اصول سئو تکنیکال در سایت شما رعایت نشود، رتبه بندی مقالات و صفحات سایت به شدت افت کرده و حتی ممکن است ایندکس نشوند. بسیار مهم است تا اقداماتی از جمله ایجاد نقشه سایت، بهینه سازی فایل txt، اضافه کردن بردکرامپ و ناوبری سایت یا اصلاح ساختار آن به درستی انجام شوند. از آنجایی که UX و SEO پارامترهایی مشترکی دارند، بهبود آن منجر به کسب نتایج بهتر برای سئو سایت میشود. در این بخش کارهایی که سئو تکنیکال در جهت بهینه سازی UX انجام میدهد، بسیار مهم است و شامل مواردی همچون بهبود سرعت سایت و ریسپانسیو شدن آن میشود. همه این موارد از تاثیر منفی بر سئو سایت و رتبه بندی با بیشتر شدن نرخ بانس ریت و کاهش مخاطبان ورودی جلوگیری میکنند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری